Základy psaní: Vychovejte (super)hrdinu

Základy psaní: Vychovejte (super)hrdinu

Základem každého příběhu je hlavní hrdina. Od něho se odvíjí nejen děj, ale i vnímání celého díla. Proto byste si na něm měli dát záležet. Zkuste se řídit radami scenáristického guru Syda Fielda a dokonalá dramatická postava se vám zrodí před očima!

Jak začít

Rozdělte  život vaší postavy do dvou základních kategorií – vnitřní a vnější. Vnitřní život se odehrává od narození hrdiny až do okamžiku, kdy začíná příběh, který zobrazujete ve svém filmu či videu. Na to navazuje vnější život. Ten začíná spolu se začátkem zobrazovaného příběhu, ale spolu s ním take končí.

Začněte s vnitřním životem. Jak je hlavní postava stará? Kde žije, kde se narodila? Začnete li postavu vytvářet pomalu a rovnou od narození, začne postupně získávat tělo a tvar. Pokračujte i přes školní studia, přes první lásky…nebojte se vytvořit postavě historii. Vnější aspekty jsou ohraničené začátkem scénáře a závěrečnou zatmívačkou. Zde už bude práce na postavě složitější.

Sféry jednoho života

V profesní sféře se zeptejte, co postava dělá. Kde pracuje? V kanceláři? A co je jejím popisem práce? Kolik vydělává a jaký má vztah s kolegy? Když definujete a vymezíte vztahy, vytvoříte tím osobitou perspektivu, tedy výchozí bod procesu charakterizace.

V osobní sféře se zaměřte na soukromé vztahy. Je postava v manželství? Nebo rozvedená? Jak dlouho? A je manželství spokojené? Specifikujte osobní vztahy. Pokud vás přepadnou nějaké pochybnosti, nebojte se čerpat z vlastních zkušeností.

Soukromou sféru si hodně začínajících scénáristů může zaměnit s tou osobní. Na rozdíl od ní ale soukromá sféra zahrnuje čistě to, co postava dělá v soukromí, a když je o samotě. Jak vaše postava tráví volný čas?

Definujte společenské vztahy

Je důležité, abyste se zaměřili  i na vztahy hrdiny s okolím.  Proto pomalu promýšlejte, jaké další charaktery se  budou v příběhu objevovat. Co jsou zač? A co dělají? Jsou spokojené? Nejprve vytvořte jejich prvky života. Poté určete, jaký k nim má vztah vaše hlavní postava. Tím vyprofilujete další vlastnosti a skutečnosti svého hrdiny.

Určete cíle. A překážky.

Čeho se vaše postava snaží docílit? A co pro to dělá? Specifikujte to. Jasně. Pak totiž můžete začít vytvářet překážky, které bude muset hrdina na své cestě překonat. Nezapomeňte, že hladký průběh věci by diváka absolutně nebavil. Musíte vytvořit napětí a vzbudit zvědavost, jak nepříznivá situace dopadne. Platí, že v příběhu mají být karamboly o něco málo přehnanější než ve skutečném životě. Nebude to nuda a ještě stále to bude působit autenticky. Jak se postava se vším vypořádá? Zamyslete se nad tím. Získáte tím další prvky hrdinovy charakteristiky.

Vy píšete, jiní mluví

Jednu z hlavních definicí postavy tvoří dialogy. Když postavu dobře znáte, měly by plynout přirozeně a odvíjet se od příběhu. Mnozí autoři se dialogů bojí. Nesmí se stát, že divák na základě dosavadní charakteristiky postavy zapochybuje o tom, co a jakým způsobem jí vychází z úst. Není to zrovna lehká záležitost, ale i tady platí – čím víc budete psát, tím více zručnosti získáte. Můžete si sepsat spousty dialogů s jedním sdělením a pak upravovat jen způsob mluvy. Zkrátka přimějte vaši postavu ,,mluvit tak, jak jí zobák narost”.

Vytvořte kvalitní postavy a příběh se kolem nich začne formovat sám. Uvidíte, že už nebudete potřebovat laciné dějové zvraty, abyste někoho zaujali.

Další tipy pro budování scénáře najdete v knize Syda Fielda Jak napsat dobrý scénář.

 

Leave a Reply