Amazing Spider-Man ve druhém pokračování sází na přirozenost a kouzlo klasického filmu

Amazing Spider-Man ve druhém pokračování sází na přirozenost a kouzlo klasického filmu

Na začátku druhé kapitoly série Amazing Spider-Man je Peter Parker (Andrew Garfield) nabytý sebevědomím. Konečně se smířil s titulem superhrdiny a po boku má vysněnou dívku Gwen Stacy (Emma Stone). Chaos do ulic New Yorku ale začínají vnášet padouši Rhino (Paul Giamatti), Electro (Jamie Foxx) a Zelený Goblin (Dane DeHaan), a Peterův klid tak brzy bere za své. Tím spíš, když zjistí, že za jejich zločiny možná stojí nechvalně proslulá společnost Oscorp…

Návrat ke klasice

Režisér Marc Webb natočil prvního Amazing Spider-Mana ve 3D s kamerami Red Epic, ale nebyl úplně spokojený. ,,Kamery byly opravdu skvělé a Red nám poskytli úžasnou podporu, ale když obsluhujete pět 3D kamer se vším tím zařízením a kabely, nemůžete být zároveň moc spontánní.“ Pro pokračování pavoučího muže se proto Webb a jeho tým rozhodli pro 2D a teprve dodatečnou stereoskopickou konverzi. Hlavní kameraman Dan Mindel navíc doporučil natáčet na širokoúhlý formát. ,,Chtěl jsem Spider-Manovu estetiku pojmout úplně novou formou, udělat kompletní redesign.“ říká Webb. ,,Mám opravdu rád zrnitou strukturu filmového materiálu, jeho výjimečnou ostrost a reakce na světlo. Má zkrátka filmové vlastnosti v pravém slova smyslu. Chtěl jsem taky více pracovat s ruční kamerou, rychlejšími pohyby a moct rychle měnit objektivy – žádné patnáctimutové čekání na kalibraci kamery. Toužil jsem se vrátit o pár let zpátky, kdy jsem dělal hudební videa a mohl pobíhat s kamerou okolo.“

Dan Mindel, který propagací širokoúhlého formátu proslul, se pro přijetí práce na Spider-Manovi nemusel dlouho rozhodovat. ,,Nikdy jsem nedělal superhrdinský film a příležitost točit pro změnu úplně jiný žánr se neodmítá.“ Mindel také v nedávné době začal pracovat na nových Star Wars – a zase v širokoúhlém formátu, tentokrát pod režijní taktovkou J. J. Abramse. Mezi jeho další počiny se řadí např. dva poslední Star Treky nebo Divoši Olivera Stonea.

Běžný den v New Yorku

Dalším rozhodujícím momentem pro štáb bylo natáčet převážně v exteriérech New Yorku, v lokacích, které budou lahodit širokoúhlému formátu a vdechnou mu život. ,,Myslím, že to film otevřelo. Divák získá opravdu široký náhled na jedno z nejfotogeničtějších měst na světě od okamžiku, kdy spatří první záběr. Takové je kouzlo filmu.“ říká Mindel.

Pro natáčení si Dan Mindel vybral objektivy Panaflex Millenium XL2 a personalizovanou sadu Panavision C Series, E Series a G Series. Jako filmová surovina pro denní exteriéry se osvědčil Kodak Vision3 50D 5203, ale mezi newyorskými budovami, kde se světlo v zimě dlouho neudrží lépe uspěl Kodak Vision3, stejně jako pro veškeré interiéry a noční scény. ,,Co se týče stylu, snažil jsem se pro film vytvořit komiksový vzhled“, pokračuje Mindel. ,,Jako dítě jsem četl komiksy od Marvelu a vytvořil si přesnou představu, jak by to mělo vypadat. Usoudil jsem ale, že nejlepší způsob bude využít charakter New Yorku jako průvdce a vymýšlet rámování a úhly, které skutečně najdete v komiksech. Takže, pokud jsem chtěli tmavou ulici, prostě jsem ji nechal ztmavnout. Pokud slunce poskakovalo všude po scéně, nechali jsme to tak. Snažil jsem se nechat všechno v původním stavu spíš než věci měnit.“

Světla Times Square

Velké akční scény na Times Square se ale v reálu točit nedalo, takže se produkce rozhodla co bude potřeba postavit. Mindel usiloval o to, aby se kulisy stavěly venku. ,,Chtěl jsem greenscreen a vizuální efekty co nejvíce zakomponovat do scény, tak aby CGI ve filmu skutečně ožilo. Navíc jsem se za léta praxe naučil, že točit na greenu v exteriéru vytvoří originální atmosféru. Dalo mi to hodně práce, ale nakonec jsem o tom přesvědčil i produkci.“

Na pozemcích Gold Coast Studios v Bethpage na Long Islandu tak vyrostl realistický model Times Square s kompletními ulicemi, chodníky, falešnými průčelími a byty vypreparovanými kontejnery pokrytými greenscreen materiálem. ,,Noční Times Square osvětlují především obrovské Jumbotron obrazovky. Použít skutečné Jumbotrony by bylo finančně příliš nákladné, takže jsme nakonec přišli se zdrojem, který jejich záři dokázal napodobit. Pojmenovali jsme je “Lava lampy”. K dispozici byly dvě velikosti – malá a velká.“ Šest malých lamp štáb zavěsil na vysokozdvižné vozíky Gradall a rozmístil podle potřeby po scéně. Dvě velké pak svítily z jeřábů. ,,S těmi velkými jsme tak mohli podle libosti hýbat, kdykoli Dan Mindel potřeboval zdroj z libovolné dálky. Ovládali jsme je přes DMX a mohli v nich nastavit barevné šablony přesně jako v Jumbotronu. Mohli jsme hýbat nejen s barvami, ale i intenzitou a celkovým světelným režimem.“  S různými typy světla si štáb opravdu vyhrál. ,,Několik Xenonů na jeřábech Condor nám zastoupilo kužel světla z policejní helikoptéry.“

Ke slovu přišly také moon boxy s Lumapanely svítícími skrze látkovou mřížku. ,,Měli jsme je zavěšené na jeřábech a používali je buďto jako ambientní, nebo vrchní světlo. Moon boxy nám většinou daly základ a o zbytek se postaraly Lavy, které jsme postavili co nejblíž k hercům a světlo rozptylovali na jejich tváře. Vytvářelo to doslova pulsující efekt. Jsem opravdu pyšný, že se mi podařilo všechno ukočírovat a že výsledek vypadá tak dobře“, říká Dan Mindel. ,,Dělat noční exteriéry v New Yorku uprostřed zimy není žádná legrace.“

Digitální doladění Times Square scény dostalo na starosti studio Sony Pictures Imageworks. ,,Byla to rozhodně nejnáročnější práce, jak při produkci, tak v postprodukci. Udělali jsme podrobnou studii Times Square z fotografií, metodou LIDAR a pro referenci také pořídili spoustu záběrů kamerou Sony F65 s rozlišením 8K. Tým vytvořil přesný digitální model Times Square, do kterého se posléze zakomponovala skutečná akce. Zpočátku do sebe prostředí světelně nezapadala, pro CG verzi se tak muselo světlo dodělávat dodatečně. ,,Dan Mindel má rád rozostřované záběry a přepálené pozadí. Strávili jsme spoustu času studií jeho stylu, aby světlo v digitální verzi přesně odpovídalo.“

Když se posuzoval výsledek, přes počáteční skepsi všichni rázem pochopili, proč Mindel trval na natáčení v exteriérech. ,,Všechno působí tak nějak realističtěji. Opravdu se to vyplatilo. Vždycky poznáte, kdy se natáčelo ve studiu a výsledek se jenom snaží tvářit jako exteriérová scéna.

LEDky pro Electra

Na Times Square Spider-Mana poprvé konfrontuje Electro, mocný světélkující protivník. Electro vypadá jako namodralý bouřkový mrak v lidské podobě a štáb čelil výzvě, jak jeho konečný vzhled co nejlépe napodobit na scéně. Řešení se objevilo náhodou během světelných testů. Osvětlený prostetický make-up se na filmu totiž jevil jasně modrý. Electro na Times Square vpochoduje v mikině s kapucou, ve které měl nainstalovaná Litegear LED světélka. Ta se pak v postprodukci vymazala. V jednom momentu měl ale Electro kapuci sundat  a odhalit se. ,,Potřebovali jsme přijít s něčím, co by mu LEDky drželo před obličejem. Napadl nás speciální límec s flexibilními husími krky, který bychom ale museli odmazávat z každého záběru, což by byla noční můra. Nakonec jsme se radši rozhodli, že Electro si kapuci sundavat nebude. A Marc naštěstí uznal, že to vypadá ,,docela cool“.

Aby Electrovy světelné výstupy ve filmu ještě působivěji vynikly, sestavil tým několik světelných zařízení. ,,Například, když se Electro pohybuje, světlo okolo na něj reaguje – mění se nebo poblikává. Pečlivě jsme proto museli rozmýšlet, jak budeme Jamieho snímat a svítit, aby pokaždé vznikl ten nejlepší efekt a charakter postavy to skutečně prokreslilo.“

Další náročná práce čekala postprodukci, kde bylo třeba vizuál dotáhnout k dokonalosti. ,,Electrův mozek je zdroj superjasného světla, které prosvítá skrze vrstvy masa. K napodobení hloubky jsme vytvořili protkanou síť něčeho, co připomínalo jakýsi podsvícený oběhový systém. Na vrcholu toho všeho je energie, která víří a vybuchuje v jeho tváři. Pro iluzi hloubky jsme kombinovali natočený materiál s digitální technologií. Protože Jamie ve většině scén mluví, jako první bylo potřeba synchronizovat pohyby kamery. Animátor musel vytvořit virtuální obličej a sladit všechny záchvěvy Jamieho mimických svalů se záblesky světel. Měli jsme okolo 400 záběrů jeho tváře a všechny mimořádně komplikované.“

Bez ohledu na to, který ze Spider-Manových nemesis byl zrovna na scéně, svícení jedné postavy byl věnován obzvláštní zájem. Gwen Stacy. ,,Hlavní hrdinka má vždycky přednost před všemi ostatními v záběru. Musí vypadat dokonale. Ale s Emmou to nebyla těžká práce.“

Velkofim s kompromisy

Jeden aspekt natáčení v New Yorku ale přece jen Dana Mindela zklamal. ,,V celém New Yorku je pouze jediné místo, kde se dá vyvolat film a ta se k tomu drží už jen silou vůle. Potřeboval jsem film vyvolávat tak jednou až dvakrát do týdne a byla to neskutečná otrava pokaždé se snažit dostat látku včas a s tím synchronizovat práci ostatních lidí. Takže jsem se na to vykašlal a raději každé ráno před začátkem natáčením seděl ve studiu a prohlížel denní práce na digitálu.“

Závěrečné kolorování prováděli odborníci v Sony Colorworks na 4K scanu negativu. Ve stejném rozlišení ale nebylo možné upravovat vizuální efekty. ,,Nejdřív jsme uvažovali o masteru ve 4K, ale i když to v dnešní době není až tak nákladné, hrozně by to zpomalovalo práci lidí. Na postprodukci bylo vyhrazených 34 týdnů, téměř o 20 míň než u prvního Amazing Spider-Mana. Takže jsme se rozhodli pro 2K při zachování co nejvyšší kvality. Hotové digitální efekty se pak znovu převáděly do 4K.

Během natáčení se ale muselo počítat i s dodatečnou stereoskopickou konverzí. ,,Natočili jsme scénu a pak ještě jednou bez herců, což konverzi značně ulehčilo a zefektivnilo.“ říká Dan Mindel. ,,Když byl film hotový, pořád jsem viděl nějaké nedostatky. Pak jsem si ale uvědomil, že u velkých hitů, nehraje uhlazený look až takovou roli. Hlavní je, aby nic nepůsobilo těžkopádně, což se snad povedlo a já si toho vážím. Koneckonců, je to opravdu čest pracovat na projektech, jako je tento.“

Douglas Bankston

American Cinematographer 06/2014

Leave a Reply